
جرثقیل:
- بایستی نوع پل جرثقیل (تک پل یا دو پل) در ابتدا مشخص گردد. چون این گزینه به سه عامل مربوط میشود: یکی فاصله چرخهای راهبر پل، دوم وزن پل و سوم محل حرکت ارابه که در حالت تک پل زیر پل و در حالت دو پل روی آنها میباشد.
- لازم است پل بر اساس تنش مجاز، اثر خستگی، خیز (و پیش خیز لازم) و کمانش موضعی طرح شود.
- برای طراحی کامل و دقیق یک سوله که دارای جرثقیل است، بایستی وزن پلها، وزن ارابه، فاصله چرخهای ارابه و راهبر پل معلوم باشد و بایستی این اعداد در نقشهها ذکر شود تا از مسائل و خطرات بالقوه آتی جلوگیری گردد. مثلاً اگر سازنده وزن پل بیشتری را ارائه کند یا فاصله چرخهای راهبر را کمتر کند، خطرناک خواهد بود.
- بهتر است خیز پل و حماله براساس رابط کنترل شود یا
باید توجه نمود که نوع نشیمن جرثقیل نیز خیلی مهم است. اگرچه استفاده از نشیمن کربل که به ستون جوش داده میشود اصولاً مطلوب تر است (چون عضو بالای آن ضعیف نمیشود) اما در مواردی که نیروی زیادی به نشیمن جرثقیل وارد میشود بهتر است از ستونهای لبه دار استفاده کرد تا خطر شکستگی کربل یا جوش آن به ستون برطرف گردد.
تغییر ابعاد فایل و تنش اعضا در ورژنهای مختلف برنامه
یکی از دلایل تغییرات تنش اعضا در انتقال فایل SAP از ورژنی به ورژن دیگر تغییر فاصله نقاط خروجی یا نقاط check تنش است. (output stations) که در ورژنهای پایینتر از ۹ فقط توسط کاربر نسبت داده میشد، اما در ورژنهای جدید علاوه بر نقاط قبلی در نقاط تغییر شیب مقاطع و اتصال اعضای دیگر به یک عضو و ورود بارهای متمرکز نیز به صورت پیش فرض برنامه کنترل تنش را انجام میدهد که ممکن است در همان نقطه عضو ضعیف باشد: سوله
در برخی از نسخههای SAP برنامه بهطور اتوماتیک در مورد اعضایی که ترکیبات بار برای آنها شامل باد یا زلزله میشود تنشهای مجاز را ۳۳٪ افزایش میدهد، اما برخی از نسخه این کار را نمیکنند و در کل نسبت تنش بیشتری را نشان میدهند.