
کنترل کمانشهای موضعی:
- طبق آییننامه فولاد ایران و سایرمراجع بینالمللی لازم است علاوه بر کنترل تنش در اعضای سازهای فولادی که از تیر ورق ساخته میشوند. نسبتهای عرض به ضخامت نیز برای بال و جان اعضا از حدود مشخصی تجاوز نکند تا از کمانش موضعی جلوگیری گردد.
- به نظر میرسد با کاهش تنش موجود به مجاز اعضا میتوان این حالت را نادیده گرفت که جای بحث دارد. البته این موضوع در آییننامه فولاد ایران آمدهاست. میتوان با یک مثال قدری در این مورد توضیح داد:
فرض کنیم نسبت تنش در یک ستون با ابعاد جان۰٫۶×۹۰ و ابعاد بال ۱×۲۰ کمتر از یک شدهاست. اما به دلایلی طراح یا سازنده مایل است از عرض بال ۲۵ به جای ۲۰ استفاده کند؛ که به نظر میرسد با وجودی که از نظر کمانش موضعی محدودیت وجود دارد. اما چون از ورق قوی تری استفاده شده و در کل تنش موجود به مجاز در آن عضو کمتر میشود، مانعی نداشته باشد. اما اگر از ابتدا طراح نسبت تنش کوچکتر از ۱ را با مقطع دارای بال ۱×۲۵ بدست آورد، این طراحی اشتباه است.
۳. در ویرایش جدید آییننامه فولاد ایران (مبحث دهم- جدول ۱۰-۱-۲-۱ ص۲۵) حداکثر نسبت پهنای آزاد به ضخامت برای جان ≤ قطعات به صورت ذکر شده که ضخامتهای زیادی را برای جان قطعات نتیجه میدهد و به نظر میرسد اشتباه چاپی باشد. چرا که این محدودیت که به عنوان مرز مقاطع غیر فشرده و مقاطع با اجزای لاغر معرفی شده در خود این کتاب در چند جای دیگر نقض شده و به صورت ذکر گردیدهاست. از آن جمله در صفحات۵۲ و۶۷ و۶۸
همچنین در ویرایش قبلی مبحث ۱۰ از رابطه استفاده شدهاست. ص۱۹
مجاورت ستونهای باد با قوطیهای سقف:
- هدف انتقال بار باد به زمین است .(به کمک رفتار خرپایی)
- چشمه باربر قاب اول و آخر نصف سایر قاب هاست.